woensdag 29 maart 2017

Night and Day - Portret met acrylverf



Goedemorgen!

Ik heb vandaag een foto tutorial voor jullie waarin ik laat zien hoe ik een portret opbouw met verschillende lagen (Ara) acrylverf. Iets heel anders dan normaal maar wel supertof om te doen. Ik wil jullie hiermee laten zien dat je van een oorspronkelijke junk pagina toch iets moois kunt maken, en dat je zeker bij portretten niet altijd hoeft te beginnen met een potloodschets.

Ik ben begonnen met een metallic kleur en heb hiermee de ronding van het gezicht op de rechterkant van de pagina aangegeven . Daarna heb ik met brons metallic de meest belangrijke gezichtskenmerken aangegeven; wenkbrauw, oog, neus en mond en de omtrek. Aan de linkerkant doe ik hetzelfde, maar dan met donkergrijs. (foto 1). Op foto 2 besloot ik dat ik de rechterkant van het portret in warme tinten ging schilderen en heb ik de kenmerken en schaduwen extra aangezet met rode acrylverf. Op foto 3 zien jullie dat ik het gezicht heb ingekleurd met fuchsia acrylverf en alvast wat details heb aangebracht in de ogen en lippen. Ook heb ik aan de linkerkant wat meer de vorm van het gezicht aangegeven met metallic verf.


Daarna ben ik verder gegaan met een lichtere roze tint, en de lichtere delen van het gezicht geaccentueerd, dus de delen die wat meer naar voren komen. Op foto 1 zien jullie de neusbrug, wangen, boven het oog, voorhoofd, kin en de onderlip. Op foto 2 heb ik deze 'highlights' nog wat meer geaccentueerd met een lichte huidskleur. Op foto 3 heb ik aan de linkerkant opnieuw de kenmerken wat aangezet met donkergrijs, en zien jullie dat ik aan de rechterkant de details heb aangebracht met een Derwent pastelpotlood. 


Ik wist op dit moment nog niet goed wat ik met de linkerkant van het gezicht aanmoest. Jullie zien op foto 1 dat ik alleen het oog aan de linkerkant wat heb aangezet. De rechterkant van het gezicht krijgt nog wat magenta kleurige acrylvef, om de overgang tussen de lichte en donkere delen wat te vervagen. Op foto 2 breng ik nog wat witte acrylverf aan op de highlights en werk ik weer wat meer de details uit met het pastelpotlood van Derwent. En op dat moment wist ik dat ik de linkerkant in blauw/paarse tinten ging maken. Jullie zien dan ook op foto 3 dat ik met verschillende tinten blauw en turquoise ook wat diepte heb gecreĆ«erd in het portret. 


Ik richt me nu meer op de linkerkant van het gezicht en breng eerst de 'highlights' aan met een lichtblauwe kleur, en ik geef de randen van het gezicht aan. Ook de iris kleur ik met deze blauwe verf. Vervolgens ga ik op foto 2 verder met donkerblauwe acrylverf en zet de schaduwen aan, en de achtergrond aan de linkerkant. Ik bedacht me toen dat ik de achtergrond ook mee ging nemen. Dus ik besloot (foto 3) dat ik aan de rechterkant een achtergrond ging maken met warme kleuren. Tevens heb ik nog wat details aangebracht in het oog aan de linkerkant.


En voor de finishing touch, de achtergrond aan de linkerkant wordt donker. Ik breng nog wat details aan met het pastelpotlood en een lichtvlekje in het oog links, verder nog wat kleinere details in de highlights en de iris van het oog aan de linkerkant met een Graphik Line Painter van Derwent. Ik vind het dan zelf lastig om te bepalen wanneer een portret af is en heb de neiging om haar nog haar te geven, of een tekst erbij te schrijven (want dat doe ik eigenlijk altijd). Maar, voor nu laat ik het zo. 


Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Mochten jullie het leuk vinden kan ik deze stappen ook wel een keer als een video tutorial plaatsen.

Groetjes Claudia




3 opmerkingen: