donderdag 1 juni 2017

Mia and Onyx


Hoi Colourstock liefhebbers,

Deze keer heb ik gekozen voor een duo tutorial. De eerste helft kunnen jullie vandaag zien op ons blog en de tweede helft op het blog van Copic Marker Europa. Deze komt zondag 4 juni online. Daar laat ik jullie zien hoe je de mensenhuid een schubbeneffect kunt geven. Maar eerst laat ik jullie zien hoe ik de huid van een babydraak kleur. Dit doe ik tegenwoordig regelmatig met de techniek die we je leren tijdens les 3 van de Copic Colouring lessen. Dit is een onderdeel van het kleuren van dierenhuiden. Deze techniek kun je toepassen op vissen, draken, beren noem het maar op. Je kunt het toepassen op bijna iedere dierenhuid.

Ik ga jullie in stapjes laten zien hoe ik dat bij een drakenhuid doe.
De foto's zeggen eigenlijk al genoeg maar ik zal het allemaal nog even toelichten.
 
 
Foto 1: Eerst zet ik een hoop kleine puntjes met de B00. Die zet je willekeurig neer, er zit niet echt een volgorde in.
Foto 2: Vul ik de ruimte langzaam op met nog meer puntjes die ik gezet heb met B000
Foto 3: Nu ga ik nog meer puntjes neer zetten met B01, die zet ik gewoon tussen de andere puntjes door. Het maakt niet uit of er al een puntjes staat, gewoon weer willekeurig neer zetten.
Foto 4: Dit zelfde doe ik met B02 langzaam zie je dat er een soort van schubbeneffect ontstaat.
Door dat de onderlaag al redelijk vochtig is van de andere kleur zullen de kleuren zich al mooi gaan mengen.
 
Foto 5: met B04 zet je nog meer puntjes en ga je langzaam de looplijn van de schubben aangeven.
Foto 6: Met B02 verbreed je die looplijn.
Foto 7: Met BV02 geef je aan tot hoever je wilt dat de paarse kant gaat doorlopen. (dus let op niet te ver door laten lopen.)
Foto 8: Met BV01 ga je de paarse doorloop wat opvullen. het afwerken doe je pas in de volgende paar stappen.
 
 
Foto 9: Met BV08 ga je met kleine puntjes je schaduw kant aangeven. (let op dat je die niet te ver doorlaat lopen het is maar een schaduw.)
Foto 10: Met BV04 ga je de paarse kant uitbreiden.
(ook hier let je op dat je het niet te ver doorlaat lopen)
Foto 11: Met BV02 geef je nog wat effect puntjes in het blauwe gedeelte.
Foto 12: Met B04 ga je effect geven aan het blauwe gedeelte.
 
 
Foto 13 en 14: met B01 en B00 ga je de rest van het gaatjes op vullen kleine puntjes.
Dit doe je met alle gedeeltes van de buik van de draak.
Tip laat tussen door je werk even rusten dan drogen de inkt een beetje op en zie je beter het effect.

 
Deze Copic kleuren heb ik gebruikt voor het draakje:
Blauw tinten: B000 - B00 - B01 - B02 - B04
Paars tinten: BV00 - BV02 - BV04 - BV08
Groen tinten: G03 - G05
Streepjes in de ogen: Diverse tinten Derwent potloden


Deze Copic kleuren heb ik gebruikt voor het draakje:
Huid tinten: E0000 - E000 - E00 - E04 - E21
Blauw tinten: B000 - B00 - B01 - B02 - B04
Paars tinten: BV00 - BV02 - BV04 - BV08
Groen tinten: G03 - G05 - G09 - G29
Zwart Tinten: C5 - C7 - C9 - 110 en B37
Grijs tinten: W1 - W3 - W5
Streepjes in de ogen: Diverse tinten Derwent potloden

De achtergrond heb ik gemaakt met Re-fill RV17 - B29, activator en Yupo papier.
De punten de witten punten zijn gezet met een witte Molotow.
Op het blog van Copic Marker Europa legt Miranda van Den Bosch hoe je dit o.a. kunt doen.

De tekening die ik deze keer gekleurd heb is van Tanja Bond en komt haar kleurboek Inklings.
 
Ik hoop dat ik jullie weer wat heb kunnen leren.
Heel veel kleur plezier en tot de volgende keer.

2 opmerkingen:

  1. waue great work on this, thanks for showing your work

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw..... val bijna van mijn stoel zo mooi. Ik sla je les meteen op! Dank je.

    Hartelijke groeten,

    Lia

    BeantwoordenVerwijderen