dinsdag 2 januari 2018

tekenen met een beperkt kleurenpalet

Als eerste wens ik iedereen een gezond en creatief 2018.

Mijn eerste post in dit jaar is een tekening, ingekleurd met een beperkt kleurenpalet. Ik volg momenteel een online cursus bij Tamara Laporte en één van de opdrachten was het maken van een tekening met een beperkt aantal kleuren. Dit vond ik een geweldig leuke les en daarom heb ik er gelijk nog eentje gemaakt. Alle gebruikte kleurmiddelen en markers zijn van Derwent. 


Ik heb als eerste een schets opgezet met dun grafietpotlood. Daarna heb ik losjes wat kleurlagen aangebracht met de Derwent Inktense blocks nr. 230 en 530.
Ik heb ervoor gekozen de kleurlaagjes niet mooi te blenden maar juist los over elkaar aan te brengen, zodat een wat speelser effect ontstaat. 

Je kunt de blocks rechtstreeks aanbrengen op de achtergrond, maar omdat ik iets meer controle wil hebben over de hoeveelheid pigment die loskomt bij het natmaken van de inktense, heb ik de kleuren eerst op een apart papiertje aangebracht en deze vervolgens opgepakt met een penseel om ze aan te brengen op mijn tekening. 


Breng wat meer diepte aan met de kleuren 250, 510 en 600. De 600 heb ik aangebracht op de plekken waar ik straks de donkerste schaduw wil hebben. 


Met 210 breng ik vast een laagje oranjegeel aan op het haar en de jurk. Ook gebruik ik deze kleur voor de achtergrond. 


De donkere schaduwen krijgen nog een extra laag 600, zodat een mooie diepe donkerrood ontstaat.
De Inktense blocks geven een diepe kleur als je de lagen tussendoor laat drogen. Je kunt dan mooi laag op laag aanbrengen. Voor de ogen gebruik ik eerst een laagje 1100. 



Tijd om alle kleuren nog een keer aan te brengen zodat de kleuren intenser worden. De bloemen krijgen ook een 2de laag. De ogen werk ik verder uit met 1100 en 900.

Omdat ik de schaduw nog niet donker genoeg vind, meng ik de kleuren 2110 en 600 samen tot een mooie warme diepe kleur. Paynes grey gemengd met rood maakt namelijk een echt prachtige schaduwkleur. 


Breng de kleuren ook allemaal aan in het haar, zodat je wat variatie krijgt. haar bestaat meestal niet uit één kleur maar juist uit verschillende tinten. 


Nu ga ik verder met de Procolours. 
De ogen krijgen meer diepte met 34 en 35 en de lippen met 12 en 13. 


De haren werk ik verder uit met de nrs. 9, 10, 13 en 15.


Nu gebruik ik een graphik line marker om losjes de ogen, neus en bloemen te omlijnen. Ik werk ook de vleugeltjes en de blaadjes verder uit met deze markers. Met een wit drawing potlood breng ik nog wat highlights aan in de bloemen. Voor de highlights in de ogen en lippen gebruik ik een graphik line painter. 

De graphik line markers zijn heel fijn in gebruik, maar ze zijn wateroplosbaar. Zorg ervoor dat al je werk waarbij water nodig is, klaar is op het moment dat je deze markers gaat gebruiken. De graphik line painter is overigens wel watervast na drogen. 


Nu het gezicht en de bloemen klaar zijn, ga ik nog even aan de slag met de achtergrond. Ik breng in de kleuren van de tekening nog wat stempels aan van het merk Studio Light. 



Als laatste natuurlijk nog een quote. Ik heb deze op het internet gevonden en vond het een mooie quote om het nieuwe jaar mee te beginnen. Ik heb de quote aangebracht met de graphik line markers. 

groetjes en tot de volgende keer
Miranda



1 opmerking: